Wednesday, March 2, 2011

Suasana ketika ujian intervensi 1

Ujian Intervensi 1
     Tahniah diucapkan kepada pelajar SMK Taman Maluri atas kejayaan anda dalam ujian intervensi yang pertama ini. Kepada pelajar yang gagal, adalah diharapkan  supaya meneruskan usaha anda. Kegagalan bukan bererti tidak berjaya. Ramai tokoh-tokoh yang gagal sebelum mereka berjaya. Contohnya, kita tidak didedahkan dengan kegagalan demi kegagalan oleh para saintis yang tersohor seperti Albert Ainstein. Kita hanya dimaklumkan dengan kejayaannya sahaja.
     Saya masih ingat dengan kata-kata dari seorang bekas peninju negara yang bernama Sapok Biki yang berasal dari Sarawak. Beliau telah memenangi pingat emas di sukan Komanwel pada tahun 1998.
"Agi Hidup Agi Ngelaban, Selagi Hidup Selagi berjuang".
http://ligakampung.com/blog/siapa-sapok-biki/
      Bagaimana pula dengan tokoh-tokoh Islam? Adakah mereka seringkali berjaya dengan dakwah mereka? Bagaimana dengan perjuangan yang telah dihadapi oleh nabi kita Muhammad? Bagaimana Rasulullah menghadapi kaum penentang yang sangat kejam?
     Teruskanlah perjuangan anda, jangan berputus asa dengan kegagalan yang tidak seberapa ini. Kegagalan memberikan kita semangat untuk terus berusaha. Ibarat seekor kucing yang gagal menangkap haiwan buruannya. Kucing akan terus berusaha untuk mendapatkan makanan...

No comments:

Post a Comment